Digitálna transformácia je o ľuďoch a stratégiách, nie o bajtoch
Digitálna transformácia je o ľuďoch a stratégiách, nie o bajtoch

Rozbíjanie starých zvykov a vítanie inovácií je nevyhnutným predpokladom udržania sa na trhu nezávisle od toho, či ste začínajúci startup alebo etablovaný hráč. Tí najadaptívnejší pochopili, že bez digitálnej transformácie dostanú K.O.

Nášmu mozgu sa do zmien veľmi nechce. Prepisovanie starých ideových vzorcov novými je energeticky náročné, keďže vyžaduje neurónové preskupovania. Platí, že čím zásadnejšia je zmena, tým ťažšie sa na ňu etablujeme. A digitálna transformácia (DX), čoraz frekventovanejší pojem posledného obdobia, rozhodne nie je drobná „kozmetická“ úprava.

Čakať znamená stagnovať

Pýtate sa, prečo teda meniť niečo, čo vám doteraz fungovalo? Jednoduchá odpoveď: vašu pripravenosť na digitálnu éru, teraz navyše akcelerovanú a zintenzívnenú koronakrízou, determinujú práve DNEŠNÉ rozhodnutia. A najsilnejší na trhu sa už rozhodli – investície do digitálnej transformácie v nadchádzajúcich troch rokoch presiahnu 2 bilióny eur! Už pred pandémiou sa 70 percent svetových firiem chystalo na transformáciu alebo začali s jej zavádzaním. Pandémia urobila zmenu naliehavejšou, každá piata firma v reakcii na koronu ešte zvýšila rozpočet vyhradený na digitálnu transformáciu.

DX mení postavenie marketingu

Na piedestáli celého procesu DX je zákazník a jeho skúsenosť so značkou (customer experience). Preto musí byť digitálna transformácia manažovaná nielen zhora od CEO, ale aj marketingom, ktorého význam a hodnota v celom procese bude prudko narastať spolu s tlakom na jeho kvalitu a výsledky.

Príprava na DX krok za krokom

Digitálna transformácia nemôže byť „xeroxovaná“. Pre každú firmu platia iné pravidlá a postupy pri zavádzaní zmien. Samotná zmena je však natoľko univerzálny pojem, že reakcie na ňu možno predvídať a usporiadať do niekoľkých po sebe nasledujúcich štádií. Na čo sa teda pripraviť, keď sa rozhodnete rásť a stať sa súčasťou nutného procesu DX?

Prvý krok: POPIERANIE

„Digitálna transformácia? Ďakujem, neprosím. To nech si riešia chlapci zo Silicon Valley a ambiciózni mileniáli v bratislavských co-workingoch, ja mám čo-to v biznise odžité. Viem, čo robím a viem, ako to robiť.“  Do skaly vytesané sebavedomie „veľkých hráčov“ značne zmäklo s príchodom koronakrízy, ale ani bezprostredný zážitok z bezprecedentnej éry, ktorá prevracia chod (nielen biznisového) sveta, nestačil niektorým na to, aby otvorili oči a uznali, že „nový normál“ nie je dočasné provizórne riešenie, ale budúci default.

Zatiaľ čo vy popierate akútnosť dôležitosti digitálnej transformácie, tí ostatní sa transformujú a z trendu sa stáva všeobecne prijímaný štandard. Technologickí experti predikujú, že do roku 2030 pojem „digitál“ formálne zanikne či, minimálne, stratí zo svojej údernosti. Po tom, čo sa aj posledný odolávajúci biznis digitálne pretransformuje, jednoducho nebude dôvod robiť okolo toho žiadne haló.

Druhý krok: FRUSTRÁCIA

Uznali ste, že niečo ako digitálna transformácia existuje, má váhu a nie je to len marketingová chiméra. Teraz čo? Postačí požiadať IT oddelenie, nech pripraví pre zamestnancov efektívnejšiu komunikačnú platformu? Máte zainvestovať do responzívnejšieho webu? Vyvinúť chytľavú apku a naprogramovať chatbota? Ak si myslíte, že áno, žiaden div, že ste frustrovaný a presvedčený, že digitálna transformácia nefunguje. Funguje! Lenže príklady, o ktorých píšeme vyššie, sú iba digitalizáciou. Nástrojmi, jednými z MNOHÝCH, ktoré v rámci transformačného procesu budete využívať. Najrozšírenejším mýtom v súvislosti s digitálnou transformáciou je ten, že sa týka upgradu technológií. 0myl. V skutočnosti sa týka upgradu spôsobu uvažovania. Zmena zasahuje až do samých vretien DNA vašej firmy a týka sa každého – vás, vašich zamestnancov aj vašich zákazníkov.

Tretí krok: VYJEDNÁVANIE

Chytili ste sa slova „komunikácia“ z predchádzajúceho kroku, takže urobíte rozumné rozhodnutie. Obrátite sa na svoju komunikačnú agentúru ako na spoľahlivého a fundovaného partnera, ktorý vám všetko, čo potrebujete vedieť, zhrnie do desiatich odrážok a predá ako koncept „expresnej digitálnej transformácie“. Vyjednávate totiž sami so sebou, že transformovať sa dá aj skratkou.

Čo neviete, je to, že rovnaký template „bleskovej digitálnej transformácie“ možno daná firma použila už pre klienta pred vami a použije ho po vás znova. Paušálne riešenia neexistujú. Reálne vám pomôže jedine agentúra, pre ktorú „full service“ v názve nie je fasádou maskujúcou tichý outsourcing, ale prísľubom vyhotovenia kvalitnej stratégie na mieru vášmu biznisu. Že ste u kompetentných, spoznáte ľahko. Pri návrhoch riešení sú východiskom aktualizované dáta, nie ošúchané šablóny.

Štvrtý krok: SMÚTOK

Od polovice marca, kedy značná časť sveta musela nedobrovoľne absolvovať rýchlokurz komunikovania v koronakríze, prešlo už dosť času na to, aby ste prestali smútiť za potriasaním rúk s obchodnými partnermi či za premárnenými tisícami na billboardy, ktoré v prázdnych uliciach nik neuvidí. Nekonštruktívnu nostalgiu za „starými dobrými časmi“ porazíte po tom, čo si uvedomíte, že základnou jednotkou digitálnej transformácie je a vždy bude človek. Šéf, zamestnanec a zákazník. IT-čkár, marketér a obchodník. Impulz na zmenu musí prísť zhora, no neleží na pleciach CEO. Najlepšou spojkou pri zavádzaní transformačných riešení je marketingové oddelenie, teda tí, ktorí vedia z dát vyabstrahovať príležitosti.

Správne pochopená a implementovaná digitálna transformácia nevedie k depersonalizácii na poli vnútornej aj vonkajšej komunikácie, práve naopak. Zefektívňuje pracovné vzťahy tým, že komunikáciu robí pružnejšou a zrozumiteľnejšou. Skutočne si nevieme predstaviť, že by niekomu mohlo byť smutno za päťkilometrovými vláknami mailovej komunikácie, kde lovenie špecifickej informácie znamenalo lovenie rýb holými rukami...

Piaty krok: ADAPTÁCIA a.k.a. PRIPRAVENÝ NA RAST

Už ste skoro tam! Pochopili ste, že a.) digitalizácia je len jednou, nie však jedinou časťou digitálnej transformácie a b.) že celý proces nemá mustru stiahnuteľnú z internetu, preto ho najlepšie zvládnete s marketingovými znalcami, ktorí rozumejú globálnym trendom rovnako dobre ako individuálnym potrebám klienta a vedia váš biznis hladko adaptovať na éru, kde dáta udávajú smer. Digitálne transformovaná firma je ekonomicky zdravšia, konkurencieschopnejšia, má dôkladne upratané v operatívnych procesoch, je silnejším magnetom na talenty a čo je najdôležitejšie, je neprehliadnuteľná na radare zákazníkov.