Employer branding je nová čierna!
Employer branding je nová čierna!

Keď sa Richarda Bransona, zakladateľa viac ako 400 firiem, pýtali na recept na úspech, zhrnul ho jednou vetou: „Postaraj sa o svojich zamestnancov a oni sa postarajú o tvoj biznis.“ Tu to je. Esencia employer brandingu vystihnutá v 12 slovách.

K realizovaniu sna o schopných a spokojných zamestnancoch ako o pilieroch tvojho biznisu však najskôr potrebuješ otvoriť oči. „Dream joby“ nikdy nie sú výsledkom šťastnej náhody, ale systematického a dlhodobého zvyšovania ratingu príťažlivosti firmy, čo je proces, na ktorom sa podieľa KAŽDÝ – od recepčnej po CEO.

Otázka za milión znie: Ako spraviť z tvojej firmy magnet na talenty, ktoré a.) pritiahneš, b.) udržíš, c.) nainfikuješ doživotnou lojalitou, takže aj po skončení pracovného pomeru budú tvojím smerom posielať ďalších svojich talentovaných kamošov?

Ak sa nevoláš Richard Branson či Mark Zuckerberg, predpokladáme, že si ešte len na ceste k hľadaniu odpovede... a zrejme tápaš, rovnako ako personalisti po zistení, že až 84 % kandidátov uprednostní ponuku od zamestnávateľa s LEPŠOU reputáciou.

Trh práce prešiel zemetrasením. Dynamika vzťahu zamestnávateľ – zamestnanec sa posunula, rovnako tak odpoveď na otázku, kto vlastne hľadá koho. Čím skôr to pochopíš, tým lepšie pre tvoj biznis.

Work-life balance je out. Nikoho už nebaví utiekať sa k viere „života po práci“ a päť dní v týždni hibernovať v čakárni na skutočný život zvanej kancelária. Nová paradigma hlása: work-life integration. „Nepracujem preto, aby som si mohol kúpiť, čo ma robí šťastným, ale samotná práca ma robí šťastným. Dovoľuje mi sebarealizovať sa a rozvíjať talent,“nejako takto uvažujú tvoji zamestnanci. Buď im vytvoríš podmienky hladkej integrácie pracovného a súkromného života, alebo to za teba urobí niekto iný.

Chce to (fundovaný) pohľad zvonku

Povedzme si to na rovinu. Boj o talenty je z roka na rok drsnejší. Nevystačíš si s intuíciou, rokmi praxe, googlením univerzálnych LinkedIn poučiek ani s uisťovaním, že si schopný manažér a obľúbený šéf. To, čo reálne potrebuješ, je dobre nastavená stratégia na mieru tvojmu biznisu.

Opýtaj sa preto sám seba: Koľko ťa stojí nový zamestnanec a čo z toho dostaneš späť, kým odíde ku konkurencii? Investovanie do employer brandingu má zmysel predovšetkým z ekonomického hľadiska, pretože reálne šetrí náklady firmy, navýšené kvôli neefektívnym personálnym riešeniam. 

Aby si videl nevyužité príležitosti, pomôže nezaujatý a odborný pohľad zvonku – vtedy prichádzame na scénu my. Pozrieme sa spoločne na smerovanie firmy a jej hodnoty, pomôžete ti zadefinovať, čo hľadáš (a čo nie), ukážeme ti, kde a ako to nájdeš. Pomôžeme ti prefiltrovať pracovisko od zbytočných konfliktov, ustabilizujeme vysokú fluktuáciu a postaráme sa, aby ťa nezavalil spam nepoužiteľných životopisov, v ktorých sa ľahko stratí ten použiteľný.

Po úvodnom zmonitorovaní situácie začneme pracovať na napĺňaní potenciálu firmy. Keď v procese vytrváš, postupne dosiahneš lepšiu poznateľnosť tvojej značky na trhu práce, spokojnosť zamestnancov, stabilnejší kolektív a hlavne, zaznamenáš pozitívny dosah na hospodárske výsledky, čo je rajská hudba pre uši každého riaditeľa.

Boli sme cool predtým, než to bolo cool

Povráva sa, že existujú pracoviská, kde sa ľudia nevedia dočkať skončenia péenky, len aby sa mohli vrátiť do práce. Vieme, kde sú, ale aj to, koľko úsilia je za budovaním ich legendárneho statusu. Roky s nimi totiž spolupracujeme na ladení toho, čo je v súčasnosti známe ako employer branding. Začali sme dávno predtým, ako sa z daného pojmu stala „nová čierna“ v HR brandži, dokonca predtým, ako sa personalistika zliata s marketingom stala bežným štandardom. Pretože presne toto je dnes employer branding. Multidisciplinárna záležitosť. Zamestnávateľ sa stáva značkou a zamestnanec zákazníkom.

Funguje to nasledovne: ty vieš, akých ľudí potrebuješ. My ti ukážeme, ako ich zaujať, získať a nestratiť. Zasvätíme ťa do štvorfázového cyklického procesu Rozumenia-Plánovania-Implementovania-Merania. Pomôžeme ti nastaviť Employee Value Proposition – súbor hodnôt firmy, s ktorými ľahšie „zbalíš“ profesijne aj personálne atraktívneho človeka do tímu. Zatraktívnime tvoje sociálne siete, považované dnes za užitočnejšie zdroje ako pracovné inzeráty, náborové agentúry alebo pracovné eventy. Spoločne dáme dokopy efektívny Employee Advocacy Program, vďaka ktorému sa z tvojich zamestnancov stanú autentickí ambasádori firmy spontánne zdieľajúci dianie vo firme cez vlastné sociálne siete, čím docieliš niekoľkonásobne väčší zásah.

Objavíš potenciál internej komunikácie, workshopov zameraných na rozvoj sociálnych zručností, personalizovaného merchandisingu, finančne nenáročných, zato nápaditých benefitov či firemných eventov ašpirujúcich na titul Žúr roka...

Ak do toho pôjdeš s nami, máš našliapnuté vystúpiť z radu tuctových firiem bojujúcich o talenty konvenčnými nástrojmi. A ten krok vpred zmení všetko. Len čo sa zviditeľníš na mape sexi zamestnávateľov, všimne si ťa post-mileniálny génius nerešpektujúci autority a pracovnú dobu od 8. do 5., ale aj ťažký macher s 20-ročnou praxou a konzervatívnym režimom, ktorý vlastne ani nechcel meniť job, dokým si jeho podvedomie nezačal masírovať neodolateľným employer brandingom.

Máš problém pritiahnuť k sebe ľudí, akých tvoja firma potrebuje pre rast? Poďme to zmeniť! Dohodni si s nami stretnutie a my ti ukážeme konkrétne riešenia, ktoré realizujeme pre našich klientov v oblasti employer brandingu.

Zdroje: business.linkedin.com, careerbuilder.com, glassdoor.com, randstadt.com, linkhumans.com, influencermarketinghub.com