Ghostwriting alebo pár postrehov o tvorbe firemného časopisu
Ghostwriting alebo pár postrehov o tvorbe firemného časopisu

Redakcie sa bijú o exkluzívne materiály, tak jeden taký pridávame do pléna aj my. „EXKLUZÍVNE: Nič nie je ľahšie, ako pripraviť obsahovo kvalitný a vizuálne pútavý firemný časopis!“

Je jasné, že vyššie uvedená veta je totálna exkluzivitka, nikde inde ako tu sa s ňou nestretnete. Ak áno, potom si môžete byť istí, že to hovorí človek, čo nikdy firemný časopis nepripravoval. My áno, nie jeden, preto si kúsok irónie môžeme dovoliť. Jedno z našich najnovších redakčných diel má meno ITB Home 2020 a komplexne (ghostwriting/grafika/produkcia) sme ho zastrešili pre nášho dlhoročného klienta ITB Development. Plní čerstvých dojmov (a hrdosti) sa s vami chceme podeliť o pár insiderských postrehov z jeho prípravy. 

Nie, nebudeme vás otravovať teóriou a štatistikami o dôležitosti firemného časopisu ako kmeňovej súčasti marketingového mixu, lebo to je zjavné každému osvietenému šéfovi. Tí ešte osvietenejší však vedia aj to, že nejde o žiaden „lenabysanepovedalo“ projekt. Vráti vám presne to, čo doň vložíte. 

Bez zastrešenia skúseným produkčným tímom a bez primeraného rozpočtu to bude podložka pod kávu vo vašej kancelárii. Čo by bola škoda, keď to môže byť oveľa viac – unikátna vizitka firmy podtrhujúca jej DNA, konverzačná téma pre vašich obchodných partnerov, zdroj závisti vašich konkurentov, lákadlo pre vašich potenciálnych zákazníkov aj budúcich zamestnancov... a predovšetkým niečo uchopiteľné, čo s vami ostane ROKY. 

Ak sa rozhodnete ísť do toho s nami, tu je ochutnávka našej autorskej roboty – v 2CREATE máme pod palcom úplne všetko od prípravy obsahu, cez grafické riešenia až po produkciu, tlač a distribúciu. 

1. postreh: DDL je mŕtvy, nech žije nový DDL 

Predprodukčná fáza firemného časopisu vyžaduje VEĽA plánovania a keď po odoslaní excelu s tromi príponami FINAL vypustíte do sveta nalinajkovaný rozvrh, vychutnáte si krátkodobý pocit víťazstva, že máte všetko pod kontrolou. Pre takéto iluzórne stavy je dobré mať v tíme novinára (my máme), ktorý vás cynicky schladí upozornením, že akokoľvek brilantný časový manažment nestačí na skrotenie organickej nespútanosti časopisu. Ak chcete, aby stál za to, naháňajte sa za kvalitou, nie za termínmi. Dobrý firemný časopis nedáte dokopy „za hoďku od stola“. Treba ho vymyslieť, vysedieť, ale aj vychodiť (viď postreh č.2).  

2. postreh: Google je pre amatérov, profíci idú do terénu

V ITB Home 2020 nájdete vďaka terénnej nadpráci nášho redakčného tímu viac ako desiatku uznávaných nezávislých odborníkov zo Slovenska aj zo sveta, čo je pre obsah nezameniteľná pridaná hodnota využívajúca žiadaný prvok exkluzivity. O budúcnosti architektúry nám porozprával monacký autor najdrahšieho apartmánu na svete a slovenský filmový architekt, ktorý osobne spolupracoval s Ridleym Scottom či Stanleym Kubrickom, sa špeciálne pre náš titul vyjadril k téme bratislavských víl...  Prečo tá námaha, keď sme si to mohli uľahčiť, „opajcovať“ pár podkladov z internetu a pridať fotky z fotobanky? Pretože práca cez kopirák nie je náš štýl. A to nás posúva k tretiemu postrehu. 

3. postreh: Obsah je kráľ, ale bez príbehu je bez koruny    

V digitálnej ére sa tlačené médium stáva baštou dôveryhodnosti. Je štatisticky doložené, že tomu, čo si prečítame vytlačené čierne na bielom, podvedome prikladáme väčšiu váhu ako prchavému virtuálnemu obsahu. O to viac sa snažíme, aby (akokoľvek technicky náročná) téma bola spracovaná na vysokej úrovni, nielen po odbornej stránke, ale aj z hľadiska čitateľskej stráviteľnosti. Razíme heslo, že neexistuje nudná téma, iba nudné spracovanie. A sorry, pre také vo firemných časopisoch našej produkcie nie je miesto. Vlastne, nielen vo firemných časopisoch – ghostwritingové zručnosti totiž denne cibríme na výročných správach, natívnych článkoch, firemných blogoch, PR rozhovoroch a XY ďalších formách, ktoré máme všetky zmáknuté. Vieme preto klientov fundovane usmerniť, ČO a AKO povedať, aby sa message nestratil vo fádnom reklamnom spame.

4. postreh:  Klientsko-agentúrny teambuilding par excellence 

Máloktorý marketingový projekt otestuje silu klientsko-agentúrneho vzťahu tak skrz-naskrz ako príprava firemného časopisu. Je v tom niečo intímne. Agentúra sa stáva ghostwriterom klienta, je jeho rukou, jeho ústami, jeho hlavou, a toto bez vloženia absolútnej dôvery v know-how na oboch stranách jednoducho nejde. Takáto spolupráca totiž nie je len o mailoch, telefonátoch o občasných formálnych poradách. Je o spoločnom participovaní na tvorivom procese, o zdieľanej radosti z výsledkov, o utužovaní pracovného priateľstva. 

A jasné, nebudeme klamať, občas sú naše pracovné porady horúce (ktosi múdry raz povedal, že najväčšia brzda kreatívnej tvorby je diplomacia a my nemôžeme nesúhlasiť). Ale na konci, keď držíte v rukách výtlačok, z ktorého ešte nestihla vyprchať vôňa tlačiarenskej farby, viete, že to stálo za to. Rovnako ako viete, že sa s klientom stretnete pri príprave ďalšieho čísla a bude to ešte väčšia bomba, veď už si predsa rozumiete aj bez slov.